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Category: Non-Fiction | Non Fiction
Pages: 172
ISBN: 0300040482
Location: CRRF
Year: 1987
N° catalog: BKS.P44212.1987
Link: Link Web Access
Note: Published by Yale University Press

Hits: 3254

Review

Author William Peters recounts an experiment done in 1970 by Jane Elliot, a third grade teacher from Riceville, Iowa. The experiment was based on discrimination; one day brown-eyed students were labelled as inferior to their blue-eyes counterparts, while on the following day the roles were reversed and blue-eyes students were the ones to be discriminated against. Elliot repeated the exercise in future years and a television documentary was filmed. Peters notes that Elliot’s experiment yielded interesting results; in both cases students labelled as inferior performed less well than their classmates. Years later, the former students are revisited by Peters in 1984 and it is discovered that the experiment had a long-lasting impact on the students. The student’s attitudes towards discrimination were changed and it even affected the manner in which they raised their own children. Peters summarizes the effects of Jane Elliot’s experiments and references separate TV documentaries in order to further develop and expand upon the findings of Jane Elliot’s experiment.

L’auteur William Peters raconte une expérience réalisée en 1970 par Jane Elliot, enseignante de troisième année à Riceville, dans l’Iowa. L'expérience était basée sur la discrimination; Un jour, les élèves aux yeux bruns ont été étiquetés comme inférieurs à leurs homologues aux yeux bleus, alors que le lendemain, les rôles étaient inversés et les élèves aux yeux bleus étaient ceux qui faisaient l'objet de discrimination. Elliot a répété l'exercice dans les années à venir et un documentaire télévisé a été filmé. Peters note que l’expérience d’Elliot a donné des résultats intéressants; dans les deux cas, les étudiants étiquetés comme inférieurs ont moins bien réussi que leurs camarades de classe. Des années plus tard, Peters revit les anciens étudiants en 1984 et découvrit que l'expérience avait eu un impact durable sur les étudiants. L’attitude de l’élève à l’égard de la discrimination a changé et cela a même affecté la manière ont il a élevé ses propres enfants. Peters résume les effets des expériences de Jane Elliot et fait référence à des documentaires télévisés distincts afin de développer et d’élargir les résultats de l’expérience de Jane Elliot. (En anglais seulement)

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