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Category: Journals | Journaux
Editor: Erica Shaker
Pages: 165
ISBN: 0840-7339
Location: CRRF & Online
Year: 2008
N° catalog: JRNL.Sh151.FEB2008
Link: Link Web Access
Note: Published by Canadian Centre for Policy Alternatives

Hits: 1059

Review

Via the Canadian Centre for Policy Alternatives: 

"If we want democracy, we must educate for democracy — and we must ensure that educational institutions and educators are in a position to encourage and facilitate this objective.

This issue of Our Schools/Our Selves examines the relationship between schools, democracy and social change — and the profound dangers of ignoring that connection. A number of articles examine events and decisions that have suppressed democracy in education: the dismantling of the Halifax Regional School Board, or the ways corporatization at universities makes institutions of higher learning less efficient, less democratic, and less about learning altogether. Other articles provide very tangible evidence of how educators and students are fostering learning environments and educational resources that enhance democratic exchange and integrate social justice concepts into the classroom. What might a curriculum truly committed to a critical view of equity and multiculturalism look like — and what impact might this have on students in Ontario? How can a Civics class foster BC high school students’ participation in the democratic process? How can science curriculum also teach about social justice? What is the responsibility of the educator in taking a moral stand on contentious issues and in bringing difficult concepts such as justice, fairness, sexism, homophobia, racism and equality into the classroom? These are some of the questions our authors tackle—with humour, self-reflexivity, and passion."

 

Via le Centre canadien de politiques alternatives:

"Si nous voulons la démocratie, nous devons éduquer à la démocratie - et nous devons veiller à ce que les établissements d’enseignement et les éducateurs soient en mesure d’encourager et de faciliter cet objectif.

Ce numéro de Nos écoles / Notre moi traite de la relation entre l'école, la démocratie et le changement social - et des profonds dangers d'ignorer ce lien. Un certain nombre d'articles examinent des événements et des décisions qui ont supprimé la démocratie en éducation: le démantèlement du conseil scolaire régional de Halifax ou la manière dont la corporatisation dans les universités rend les établissements d'enseignement supérieur moins efficaces, moins démocratiques et totalement moins axés sur l'apprentissage. D'autres articles fournissent des preuves tangibles de la manière dont les éducateurs et les étudiants favorisent des environnements d'apprentissage et des ressources pédagogiques qui renforcent les échanges démocratiques et intègrent les concepts de justice sociale dans la salle de classe. À quoi pourrait ressembler un programme véritablement axé sur une vision critique de l'équité et du multiculturalisme - et quelles en seraient les conséquences pour les élèves de l'Ontario? Comment une classe d’éducation civique peut-elle favoriser la participation des élèves du secondaire de la Colombie-Britannique au processus démocratique? Comment le programme de sciences peut-il aussi enseigner la justice sociale? Quelle est la responsabilité de l’éducateur de prendre une position morale sur des questions litigieuses et d’apporter des concepts difficiles tels que la justice, l’équité, le sexisme, l’homophobie, le racisme et l’égalité dans la classe? Telles sont quelques-unes des questions que nos auteurs abordent - avec humour, réflexivité et passion. "

 

Disponible en anglais seulement.

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